Corpul tău fizic trebuie să devină cel mai plăcut loc, astfel ca miraculosul, inimaginabilul, cel mai minunat lucru să se poată manifesta chiar în fața ochilor tăi.

(Tehnologia visătorului, Elio D’Anna)

În spatele bolii și a morții stă un șef înfricoșător, un tiran care controlează totul: GUSTUL. Gustul este adevăratul stăpân care decide destinul omului obișnuit. Gustul e mai puternic decât orice alt simț sau funcție: vederea, auzul, somnul… Mai mult decât orice alt simț, simțul gustului pentru omul obișnuit, este cel mai dificil de învins… îi controlează întreaga viață și îi determină destinul. Ca și animalele, ca să ne simțim vii trebuie să simțim ceva în gură,… trebuie să gustăm…” (Tehnologia visătorului, Elio D’Anna).

Se pare că succesul vieții constă în capacitatea noastră de a stăpâni mâncarea. V-ați gândit vreodată că mâncarea și actul “de a mânca” reprezintă de fapt cea mai mare dependență legiferată? Suntem noi oare definiți de toate poftele pentru diferite alimente? Sau avem nevoie de foarte puțin pentru a ne menține funcționalitatea organismului? Este adevărat că în mentalitatea umană, a mânca și a avea poftă de mâncare, sunt echivalente cu a fi sănătos. Cu toate acestea, fie că sunteți persoane religioase, fie că nu, cu siguranță cel puțin o dată în viața dumneavostră ați fost nevoiți să renunțați complet sau parțial, pe termen mai scurt sau mai lung, la diferite produse alimentare sau chiar la toate alimentele și ați putut observa că organismul dumneavoastră a făcut față cu brio, iar starea dumneavoastră s-a îmbunătățit semnificativ. 

Postul este definit ca o perioadă de restricție parțială sau totală a ingestiei de alimente, motivele postului fiind fie o dietă, fie un motiv religios. Postul alimentar joacă un rol central în practicile culturale și religioase, fiecare religie majoră utilizând postul într-o formă proprie. În timp ce este promovată abstinența de la mâncare și băutură, multe practici religioase susțin aplicarea periodică a postului negru. Postul, ca atitudine alimentară, a fost folosit încă din timpuri străvechi, în ajunul unor acțiuni importante sau pentru a evita dezastre amenințătoare. Grecii antici credeau cu tărie în post. Marii filozofi nu permiteau elevilor să aibă acces la nivelurile spirituale ale învățăturilor fără ca aceștia să se purifice prin post. 

Platon spunea că postește pentru o mai mare eficiență mentală și fizică, la fel cum proceda și Aristotel. Hipocrate a pus mereu preț pe importanța postului în menținerea sănătății, considerând că – „Fiecare are un medic înăuntrul său – trebuie doar să-l ajutăm în munca lui. …Mâncarea noastră ar trebui să fie și remediul nostru”. 

În religia ortodoxă, postul este considerat o faptă de virtute, un exercițiu de înfrânare a poftelor trupului și de întărire a voinței, o formă de pocăință, adică un mijloc de mântuire. În același timp, postul este și un act de cult prin care cinstim pe Dumnezeu, deoarece prin post aducem o jertfă, adică o renunțare de bună voie la ceva ce ne este permis, jertfă pornită din prețuirea față de Dumnezeu. Religia consideră că postul este un mijloc de desăvârșire, de învingere a voinței trupului, un semn văzut al râvnei și sârguinței noastre, spre asemănarea cu Dumnezeu și cu îngerii, care nu au nevoie de hrană. “Postul este lucrul lui Dumnezeu, căci Lui nu-i trebuie hrană” – Sf. Simion al Thesalonicului. 

În medicina ayurvedică, postul este considerat o metodă eficientă de a elimina toxinele acumulate în corp și minte, de a îmbunătăți claritatea gândurilor și de a crește nivelul energetic al corpului. 

Este dovedit științific faptul că postul are multiple beneficii asupra organismului, fiind instinctual. Așa cum spunea Seneca „postul adaugă ani vieții și viață anilor”. 

Postul nu este un medicament, ci o odihnă de la procesul de digestie. Prin ușurarea tipului de alimentație se dă suficient timp organismului să se concentreze asupra altor funcții importante, inclusiv asupra activității de prevenire a bolilor. Prin post, corpul restabilește ordinea întreruptă de obiceiurile proaste.  

Cu cât reducerea mâncării este mai aproape de post, cu atât sunt obținute mai multe beneficii. Oamenii obișnuiți postesc doar între mese, unii oameni doar în timpul somnului, somnul fiind postul involuntar care ne menține în viață. 

În ultimii 25 de ani, practica medicală a înregistrat noi tendințe în ceea ce privește alimentația, odată cu studierea în laborator a efectelor produse de înfometarea controlată. Până în prezent cele mai multe dovezi legate de beneficiile postului asupra organismelor au fost efectuate pe animale de laborator, motiv pentru care beneficiile asupra organismului uman sunt încă subiecte fierbinți în cercetare. Marea majoritate a studiilor medicale au avut drept subiecți persoane care au ținut post religios, post care presupune restricție alimentare pentru o perioadă mai lungă de timp (ex. Ramadam). Conform rezultatelor obținute, se poate afirma despre postul alimentar că are o multitudine de beneficii: 

  • Postul ajută la detoxifierea organismului: în mod normal, organismul este înzestrat cu capacitatea de a se detoxifia, însă, o dietă bogată în carne și slabă în legume și fructe, îngreunează această funcție cu care este înzestrat. Acest dezechilibru va determina acumularea de toxine, adevărate surse de boală. Este interesant de observat cum sunt poziționate posturile religioase mari: primăvara, înainte de Paște, după iarna în care alimentația este predominant din alimente conservate și alimente de origine animală și iarna, înainte de Crăciun, după o toamnă bogată în numeroase roade care ne vor ajuta să ne pregătim pentru sezonul rece; 
  • Se pare că prin postul negru efectuat chiar doar pentru o zi sau două/ săptămână, am putea ajuta la protejarea creierului de boli precum Alzheimer, Parkinson și alte afecțiuni debilitante. 
  • Postul ajută la formarea de noi neuroni deoarece celulele sunt supuse la un nivel redus de stres, ceea ce stimulează crearea de rezistență la un stres viitor, dar și sinteză de noi proteine;
  • American Heart Association concluzionează că persoanele care urmează post regulat au o incidență scăzută a insuficienței cardiace, postul putând fi una dintre cheile unei vieți lungi și sănătoase; prin post s-a obținut reducerea frecvenței cardiace, scăderea tensiunii arteriale, s-a îmbunătățit funcția de pompă cardiacă și scăderea nivelurilor sanguine de colesterol și LDL colesterol; 
  • Persoanele care țin regulat post au o incidență a mortalității cu 45% mai scăzută comparativ cu persoanele cu regim alimentar liberal, adoptarea unei diete sărace în proteine animale este asociată, cel puțin pe modele animale, cu creșterea speranței de viață; 
  • Prin post, pe perioade scurte de timp, poate fi indusă starea de cetoză, stare care va accentua pierderea în greutate, scăderea inflamației, îmbunătățirea nivelurilor de glucoză din sânge, permițând organismului o mai bună adaptare în condiții de stres. Cetonele sunt compuși chimici produși la nivelul ficatului, pe care organismul îi folosește ca sursă de energie; 
  • Postul pare să îmbunătățească abilitatea organismului de a gestiona inflamația, fiind un element potențial adjuvant în terapia bolilor cronice precum bolile de inimă, scleroza multiplă, artrita reumatoidă;
  • Îmbunătățirea imunității prin post poate ajuta organismul în controlul cancerului – un studiu a demonstrat că postul nocturn de peste 13 ore ar putea fi un mijloc eficient de reducere a riscului de recidivă tumorală la persoanele diagnosticate cu cancer de sân, stadiu incipient;
  • Postul sau înfometarea intermitentă promovează eliberarea hormonului de creștere care joacă un rol important în creșterea și repararea tisulară, pierderea ponderală, creșterea forței musculare și a performanței la efort;
  • Postul determină scăderea ratei metabolismului, canalizarea diferită a energiei, întărirea sistemului imunitar, stimularea producției de hormoni, tendința de autoconservare a organismului. Aparent organismul nostru nu are nevoie de foarte multe resurse pentru a se menține viu și sănătos. Cu toate că descoperirile sunt departe de a fi clare, postul pare să dea corpului un imbold intern și să crească rezistența la bolile legate de vârstă;
  • În timpul postului, procesul de eliminare a celulelor moarte este intensificat, iar construcția de celule noi este accelerat și stimulat;
  • Postul poate încetini procesul de îmbătrânire, previne apariția diabetului, afecțiunilor tiroidiene, hipertensiunii și a afecțiunilor cardiace, crescând șansa unei vieți lungi și sănătoase. De asemenea, prin post este promovată scăderea ponderală care, automat, implică articulații sănătoase și nu în ultimul rând îmbunătățirea imaginii de sine;
  • Postul crește calitatea somnului, diminuează anxietatea. 

Perioada postului ne permite să ne concentrăm mai mult pe trăirile noastre interioare, să ascultăm, să devenim mai atenți și să ne orientăm atenția spre noi și tot ce ne colorează viața. Postul are efect antidepresiv datorită eliberării unei cantități mari de neurotransmițători responsabili de fericire (serotonina și opioidele endogene). S-a demonstrat că postul și restricția calorică ameliorează emoții precum tristețea și furia, stimulând sentimentul de euforie. Un studiu publicat în 2008 a observat că persoanele cu depresie care au adoptat un regim cu aport caloric redus cu 25%, au manifestat mai puține simptome depresive în decurs de 6 luni, fără efecte secundare evidente. 

Alegerea de a ține post presupune putere mentală și capacitate de a rezista tentațiilor pe termen scurt pentru a urmări obiective pe termen lung. Un exercițiu de voință atât de provocator vine la pachet cu o satisfacție enormă, cu sentimente de împlinire și de autoapreciere, sădind încredere și mulțumire de sine. 

Postul este o artă intuitivă care presupune multă experiență pentru a putea fi stăpânită. Postul permite intestinelor să se odihnească, curăță sângele, celulele, mintea și memoria, dar mai ales, atrage atenția asupra durerii și emoțiilor suprimate. Funcționarea corectă a corpului în timpul unei zile de post negru poate vindeca o viață de durere. 

Prin post, cel care postește este puternic, chiar dacă se simte slab! 

Postul în sine nu face nimic, în realitate înseamnă să te oprești din a face”.

(Tehnologia visătorului, Elio D’Anna)

“Pentru a trăi veșnic, trebuie să fii dispus constant să explorezi necunoscutul din interior.”

(Tehnologia visătorului, Elio D’Anna)

Referințe bibliografice:

Tehnologia visătorului, Elio D’Anna

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

https://ortodoxiatinerilor.ro/muzica-filme/documentare/20186-de-ce-sa-postim-beneficiile-postului-pentru-suflet-si-trup

https://www.medicinenet.com/what_are_the_health_benefits_of_fasting/article.htm

https://www.webmd.com/diet/psychological-benefits-of-fasting#3

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-fasting

https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermittent-fasting-what-is-it-and-how-does-it-work

https://greatist.com/health/benefits-of-fasting#bottom-line

Emilia Pătrășcanu

Articol publicat în nr. 55/8 Noiembrie 2021